Vse dobre stvari so tri, četrta pa…


9. maj 2010, nedelja, dan 2, jedilnik 2, recept 5, 6, 7 in 8

Ekola, pa smo končno dočakali lep pomladni dan, ko za spremembo celo sije sonce. Juhu! Kadar je toplo, mi juhe manj sedejo, zato sem se danes namenila narediti samo njoke. Da bomo imele še učke kaj od tega, bom naredila tris – rdečo, zeleno in belo omako. Pri veganskih receptih je bela omaka, kadar ni bešamel, v resnici rumenkasta, sivkasta, rjavkasta, zelenkasta ali kakšne druge neugledne barve. Zakaj? Ker že mleko samo ni čisto belo, potem pa dodajaš še kakšno zelenjavo in zelišča za okus. Vidni koščki zelišč malce popravijo vtis.

NJOKI
SESTAVINE PRIPRAVA MOJČ
Pire krompir 1. v pire krompir vmešaš moko Ha, ha, če si na vikendu imaš »moteno dostavo«. Za kar sem mislila, da je rezervna moka, se je izkazalo, da je koruzni zdrob. Polenta v kilski papirnati vrečki! Eh, ja. Seveda sem to videla šele potem, ko sem vso moko že vmešala v pire krompir, pa je bila masa še premehka. Testo za njoke mora biti precej gosto, a še vedno precej voljno. Ko me je tašča učila pripravljati njoke, je rekla »trše kot za štrudl in mehkejše kot za pašto«. Jaz sem modro kimala, pri čemer seveda nisem imela pojma kakšno je eno ali drugo testo. No, tole moje testo je mehko, premehko. Pustila sem ga počivati kolikor sem le lahko dolgo, da bi moka nabreknila in zgostila maso, a vseeno ni bilo dovolj. Rešitev? Oblikovati precej velike blazinice. Ne bo prav lepo, okusno bo pa vseeno.
moka 2. oblikuješ njoke Na deski ali mizi z rokami oblikujem svaljek. Moja miza na vikendu ni primerna, saj ima reže in se moram znajti na največji deski za rezanje, ki je vseeno kar premajhna za takole delo. Za pest velik kos testa odtrgam od celote, ga pomokam in malce razpotegnem. Z obema rokama ga začnem valjati naprej-nazaj, pri čemer vedno bolj razpiram prste, tako da je svaljek vedno tanjši. Ekola, tu je test – če je testo prave trdote, gre to z lahkoto. Če se lepi in packa, je premehko, če se delajo gube in razpoke, pa pretrdo. »NOW a warning?«🙂

Svaljek z navadnim jedilnim nožem narežem na blazinice. Če režem z ostrim nožem, dobim bolj čudne kose, ki jih seveda lahko potem še oblikujem, z navadnim kuhinjskim nožem pa hitro pridem do lepo oblikovanih blazinic.

Po potrebi: mleko, sol, margarina ali olje 3. v vreli osoljeni vodi skuhaš Voda mora vreti, ko vsak njok previdno spustim vanjo. Ne smem vseh spuščati na istem mestu, saj se takoj potopijo na dno in bi tam lahko dobila zlepljen poc. Malo se igram – enega sem, drugega tja, tretjega spet drugam.

Njoki sami povedo kdaj so kuhani, saj takrat priplavajo na površje. Če po kakšnih 10ih minutah na površju plava premalo njokov, s kuhalnico previdno podrsam po dnu, da se odlepijo.

4. odcediš in postrežeš Dovolj veliko cedilo, v katerega vse skupaj zvrneš, je najboljše. Lahko tudi malce zamakneš pokrovko, s kuhinjsko krpo čez pokrovko povežeš oba ročaja in izliješ vodo – pazi, tudi para te lahko opeče! – a pri tem vedno ostane nekaj vode, ki na krožniku razredči omake.

No, ja, moji njoki so neki veliki, neugledni brdavsi! Ts-ts-ts, jutri bo popravc!

RDEČA OMAKA – PARADIŽNIKOVA
SESTAVINE PRIPRAVA MOJČ
Paradižnik 1. na razgretem oljčnem olju popražiš na drobno sesekljano čebulo. Klasičen začetek.

Hmmm, zakaj se mi je pa potem čebula skoraj zažgala?

Čebula, česen 2. dodaš olupljen, na koščke narezan paradižnik in premešaš Ker sem imela dva zrela paradižnika, ki nista bila več primerna za solato, sem ju olupila in narezala za omako. Paradižnik ima tanko lupinico, jo je treba prej popariti, da lepo odstopi. Na vrhu paradižnika (dno je ob peclju, vrh je pikica ali črtica na drugi strani) zarežem z ostrim nožem križ in potem lupinico potegnem navzdol. Večinoma gre kar preprosto.

Hudo malo sta dala od sebe, zato sem med zalogami poiskala konzervo s paradižnikom v koščkih. Juhu za zaloge!

Sol, poper 3. posoliš, popopraš, dodaš nasekljan česen in skuhaš, da se zgosti Moja Anči ne mara niti malo pekočega okusa, zato sem poper tokrat preskočila. Kadar kuham za druge, pa dodam tudi brizg ali dva Tabasca. Ne toliko, da bi postalo pekoče, pač pa toliko, da podčrta okus.
Olive v olju 4. po okusu dodaš olive, ki jih narežeš na koščke in odstraniš peško Pri olivah ni bližnjic – samo najboljše so dobre! Grške Kalamata olive v oljčnem olju. Ja, vem, dražje so, a so tudi učinkovite. Imajo močan okus, zato jih ne dodajam veliko, saj nočem, da prevzamejo okus. Tokrat, na primer, sem jih dodala 5.

Tiste v slanici so bolj za kakšne solate, za kuhanje pa ne.

Origano 5. dodaš velik šopek nasekljanega svežega origana Na vrtu imam »zlati origano« – hecno svetlo rumen je in ima precej podolgovate listke, okus pa fantastičen, zato sem natrgala kar tega.

Doma bi verjetno vzela posušenega, saj ima origano tudi v suhi obliki dober okus.

Oljčno olje Tale omaka je izpadla odlično!

BELA OMAKA – JAJČEVČEVA🙂 Z ŽAJBLJEM
SESTAVINE PRIPRAVA MOJČ
Jajčevec 1. na razgretem oljčnem olju na drobno sesekljano čebulo postekleniš. Veliko receptov se začne s praženjem čebule, a ni vsako praženje enako. Tule, na primer, mora biti olja malce več in nenehno moram mešati, da čebula postane prozorna kot motno steklo, a še ne začne rjaveti. Rjava čebula da drug okus kot steklena in seveda tudi drugo barvo.
Čebula, česen 2. dodaš koščke jajčevca in jih na hitro premešaš Zdaj je trik v tem, da delam zelo hitro. Jajčevec olupim, saj bi sicer lupina spremenila barvo omaki, ga narežem na koščke in čimprej, še preden oksidira, ga že dodam posteklenjeni čebuli.

Hmmm, bogve zakaj mi hodi na misel Ganesha s svojimi s štirimi rokami…🙂

Mleko 2. zaliješ z mlekom Kar sem poskusila, so vse znamke sojinega, riževega, ovsenega ali mešanega mleka preveč sladkane za kuhanje. Jedi dajo premehak, sladkoben okus, ki ga je potem potrebno prekrivati s poprom, kajensko papriko ali močnejšimi zelišči. Če le dovolj vnaprej načrtujem, uporabim doma narejeno mleko – preprosto ga je narediti, poceni je, pa še veliko boljše.

Danes sem uporabila kupljeno mleko iz soje in riža in ja, okus je presladkast.

Žajbelj 3. posoliš, popopraš, dodaš nasekljan česen in skuhaš, da se zgosti Jajčevec brez lupine ob mešanju kar sam razpade in naredi omako primerne gostote. Dodala sem 4 stroke česna, da se malo odkupim za opuščanje popra.
Sol, poper 4. po okusu dodaš še druge začimbe – muškatni orešek, na primer Ja, na vikendu? Ne me hecat!🙂
Oljčno olje 5. dodaš 5 – 6 listov žajblja, drobno nasekljanega To pa imam! Sveže z vrta, juhu!
No, ja, omaka ni izpadla ravno slabo, a brez popra bo tale omaka težko kadarkoli uspešnica dneva😦

ZELENA OMAKA – BAZILIKINA
SESTAVINE PRIPRAVA MOJČ
Bazilika 1. baziliko opereš, osušiš, osmukaš liste in jih nasekljaš Priznam in sramujem se🙂, tule sem goljufala. Lansko poletje sem namreč cele gore bazilike nasekljala, posolila in zalila z oljčnim oljem. Čez zimo lončke hitro praznimo – večino bazilike pojemo kot namaz na kruhu ali jo porabim kot začimbni dodatek. Če se en lonček ne bi skril, bi pač sekljala, tako pa – juhu za zaloge!🙂
Česen 2. česen nasekljaš na čimmanjše koščke Česen se zelo lahko olupi, če stroku odrežem muho in ga s plosko stranjo noža pritisnem ob desko, tako da zapoklja. Večinoma se potem ob minimalni pomoči kar sam sleče.
Sol 3. posoliš in pokapljaš z najboljšim oljčnim oljem kar ga imaš Oljčna olja se med seboj zelo razlikujejo po okusu, barvi in vonju. Če le budget dopušča, imam doma kakšnih pet različnih oljčnih olj, zagotovo pa vsaj dve – eno odlično za solate in drugo hladno uporabo, drugo pa za kuhanje. Aja, pa seveda so vedno vsa hladno stiskana, kakšnega drugega sploh ne kupim. Na vikendu to sicer pomeni, da je od pozne jeseni do zgodnje pomladi v obliki bele paste, a se ob gretju hiše kaj hitro spet utekočini.

Kako preskusim kakovost ter okus olja in predvsem kateri mi bolj paše? Takole.

Oljčno olje Omaka? Sedi, pet.🙂

Idlično okolje, kosilo na terasi, sonček sije – kaj hočeš še boljšega?

Ja, prav zares! Vstopim v zidanico, da si iz soda nalijem malo domačega vina, ko moji koraki čez klet namesto tok-tok-tok zvenijo čmok-čmok-čmok. Poplava! Kotliček že nekaj časa nagaja, mogoče spušča vodo? Ajoooj, smrdeča poplava! Bolj verjetno je greznica😦😦

Kosilo je pojedeno tako, kot ne bi smelo biti – na hitro in z zaskrbljenimi mislimi v glavi. Eh, ja, saj bomo to rešili, ampak kako in kdaj? Mimogrede, do poroke je še šest dni.

Na vasi se takšne reči rešuje povsem drugače kot v mestu. V mestu moraš najprej počakati na delovni dan, nato pokličeš na razne konce dokler ne prikličeš ustrezne službe, oni naredijo svoje, ti bolj ali manj mastno plačaš in je to to.

Na vasi pa se ljudje znajdejo po svoje. Vprašaš enega, drugega, če je treba tretjega soseda, dokler ne dobiš informacije kdo bi kaj podobnega znal rešiti. Vsi so »silom prilike« zelo iznajdljivi. Zapeljala sem se do hiše, ki so mi jo pokazali in prijazen fant je bil takoj pripravljen iti z mano si vse skupaj ogledat in pomagat.

Nedelja. Čas počitka po kosilu. Takojšnja pomoč. Is this great or what!

Izkazalo se je, da ja, greznica je polna in jo bo treba izčrpat (traktor bo težko prišel zraven, a to bomo reševali takrat) in ja, kotliček bo treba zamenjat, saj obstoječi nenehno rahlo spušča vodo. Kot je videti greznice prejšnji lastniki niso odpirali, saj je pokrov praktično zapečen na odprtino in se ga ne da niti malo premaknit, a to bomo že rešili (jaz ne vem kako, a on izgleda ve). Malce še požira, zato lahko posodo še pomijemo, sicer pa je najbolje zapreti glavni ventil in bo vse ostalo tako kot je zdaj.

Punci sta pomivali posodo, jaz pa klet. Ker bova imela velik piknik čez 14 dni tule na vikendu, sem klet še enkrat pospravila, pomila in zmetala kar nekaj kmečko naparfumiranih stvari v smeti.

Ekola, pa sem ponosna sama nase! Skuhala sem dobro kosilo, pospravila klet in predvsem – vedela sem, kateri pokrov je od greznice! Faca, ne?

This entry was posted in jedilnik za vsak dan and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

